• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Avslag på skuldsanering

jonzy

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
6 Maj 2024
Meddelanden
17
Mottagna reaktioner
1
Poäng
6
Var det samma orsak till skuldsättning gång ett som nu när du söker på nytt?
Nej det var inte av samma anledning! Första gången berodde det på att jag separerade och blev arbetslös i samma veva samt höga huslån som gick till KF!
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 942
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Nej det var inte av samma anledning! Första gången berodde det på att jag separerade och blev arbetslös i samma veva samt höga huslån som gick till KF!
Och hur blev du skuldsatt nu? Bara shoppade?
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 942
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
"Synnerliga" är förenklat juridiska för "ganska nära omöjligt"

Hört om extraordinära skäl, det översätts nog till "jävligt nära omöjligt"

Att strulat till och inte kunnat planera ekonomin en andra gång är väl möjligen skäl
 

Krelf

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
8 Oktober 2020
Meddelanden
2 408
Mottagna reaktioner
1 029
Poäng
897
Hur länge sedan var det du avslutade din sanering?
 

Athena

Kunnig medlem
Poäng: 337
Blev medlem
29 Januari 2023
Meddelanden
242
Mottagna reaktioner
172
Poäng
337
Att få igenom en andra skuldsanering är fruktansvärt svårt. Kronofogden motivering är att det inte finns skäl nog att bevilja dig skuldsanering en andra gång. I din andra ansökan ska det specifikt stå varför du blev skuldsatt en andra gång och det måste vara något helt annat än gång nummer ett. Allt du gjort för att ta dig ur det, förändringar du gjort för att bli skuldfri exempelvis går/gått i terapi, sålt allt du kan sälja etc.
 

Snart_klar

Viktig medlem
Poäng: 186
Blev medlem
26 Januari 2024
Meddelanden
79
Mottagna reaktioner
67
Poäng
186

Skuldsanering fler än en gång​

Du kan få en ny skuldsanering även om du har haft skuldsanering tidigare. Men du behöver ha särskilda skäl för att få skuldsanering igen. Det är få som får skuldsanering en andra gång. Vi tittar särskilt på orsaken till att du har fått nya skulder och om dina förutsättningar att förbli skuldfri har ändrats.

Om du tidigare har haft en skuldsanering som har blivit avslutad (upphävd) tittar vi på anledningen till att den blev avslutad. Vi tittar också på om dina förutsättningar att bli skuldfri är förändrade.
från: https://kronofogden.se/skuldsanerin...g/vi-bedomer-om-din-skuldsanering-kan-inledas

 

jonzy

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
6 Maj 2024
Meddelanden
17
Mottagna reaktioner
1
Poäng
6

Skuldsanering fler än en gång​

Du kan få en ny skuldsanering även om du har haft skuldsanering tidigare. Men du behöver ha särskilda skäl för att få skuldsanering igen. Det är få som får skuldsanering en andra gång. Vi tittar särskilt på orsaken till att du har fått nya skulder och om dina förutsättningar att förbli skuldfri har ändrats.

Om du tidigare har haft en skuldsanering som har blivit avslutad (upphävd) tittar vi på anledningen till att den blev avslutad. Vi tittar också på om dina förutsättningar att bli skuldfri är förändrade.
från: https://kronofogden.se/skuldsanerin...g/vi-bedomer-om-din-skuldsanering-kan-inledas

Tack, men det vet jag. Som jag skrev i inlägget, så undrar jag om någon vet vad dessa särskilda/ synnerliga skäl är? eftersom det framgår inte i beslutet, lagen om skuldsanering eller när jag ställde frågan till min handläggare när avslaget kom så svarade hon att jag kan överklaga och inte ett ord mer utan en vidare förklaring!
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 942
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Tack, men det vet jag. Som jag skrev i inlägget, så undrar jag om någon vet vad dessa särskilda/ synnerliga skäl är? eftersom det framgår inte i beslutet, lagen om skuldsanering eller när jag ställde frågan till min handläggare när avslaget kom så svarade hon att jag kan överklaga och inte ett ord mer utan en vidare förklaring!

Det är ju inte handläggarens uppgift att jobba igenom så du får igenom ett överklagande. Handläggaren har beslutat om avslag utifrån gällande rättsläge.
Du får ställa dig in på att du behöver betala skulderna i stället
 

Mia73

Viktig medlem
Poäng: 187
Blev medlem
5 Augusti 2022
Meddelanden
52
Mottagna reaktioner
65
Poäng
187
Synnerliga skäl syftar väl till att du redan har beviljats skuldsanering en gång..
 

jonzy

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
6 Maj 2024
Meddelanden
17
Mottagna reaktioner
1
Poäng
6
Det är ju inte handläggarens uppgift att jobba igenom så du får igenom ett överklagande. Handläggaren har beslutat om avslag utifrån gällande rättsläge.
Du får ställa dig in på att du behöver betala skulderna i stället
Om det inte är handläggarens uppgift att motivera avslaget, vem menar du ska motivera avslaget?
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp